Domesticerad skaparglädje

En påtaglig oreda breder ut sig över min bostad. En snabb uppskattning ger att jag ligger 18 timmar efter med de hushållsnära tjänsterna. Men jag har en låt på gång. Som alltid är känslan fantastisk och jag bara kan inte slita mig från pianot. Barnen har inte fått mat. Jag nynnar melodin med några nonsens ord till. Möjligtvis att just det ackordet kunde färgas annorlunda. Borde ha hand ha gått och handlat för länge sedan men det får bli pasta till barnen idag igen. Vatten i vattenkokaren. Den här låten kan vara den bästa jag har skrivit. Jag känner på den otroligt härliga första ackordväxlingen. Ska det vara ett groove till den här eller är det kanske en ballad? Jag greppar basen och börjar prova lite. Ja just det, vattnet. Ut i köket, det var länge sedan vattnet kokade, trycker ner knappen igen, tillbaka till basen. Kanske något sådant här, eller kanske lite mer synkoperat. Den här gången hör jag klicket från vattenkokaren. På något vis har jag lyckats fjättra mig själv till stolen med instrumentkabeln genom att snurra mellan Wurlitzern och datorn, men jag är van och kommer snabbt loss. Vatten och pasta i kastrullen, 10 minuter på timern. Borde förbereda lite mer men pianots gravitation är för stark, jag sugs tillbaka.

Men magin är rubbad. Ett lätt tvivel infinner sig om det genialiska med kompositionen. Jag blir medveten om vad som händer i andra delar av lägenheten: Kvaliteten och barnvänligheten på TV:ns valda kanal har sjunkit och engagemanget i att skjuta sönder motståndarnas pansarvagnar har fått en obehaglig blodtörstig kvalitet. Jag tar mig samman och beger mig till köket för att komplettera ketchupen som pastatillbehör och en stund senare lyckas jag servera en i alla fall inte helt näringsbefriad måltid.

Ett svar to “Domesticerad skaparglädje”

  1. Mats Says:

    Riktigt bra! Vill gärna läsa mer i denna genre! När kommer nästa inlägg? Och var sätter man upp sig på nyhetsbrevet?

Kommentera

