Perpetuum Mobile

Jag har uppfunnit en maskin. Man skulle kunna säga att det är en otrolig maskin, en fantastisk maskin eller – och nu tillåter jag mig själv en stilistisk utflykt – en superfet maskin som totaläger. Vad den gör är att återvinna all negativ energi jag sänder ut och omvandlar den till valbar energiform. Bara denna morgons omvandlingsprocess räcker t.ex. till en hel lägenhetes strömförsörjning i tre dagar, och då räknar jag med att ha på golvvärmen i badrummet. Som ni förstår så är framtidens energibehov säkrat.

Energiutvinningen sker neurokemiskt på elementärpartikelnivå och prototypen är inte större än ett niovolts batteri. Man sköter den med en programvara som fungerar på alla operativsystem som någonsin funnits inklusive det de hade på Apollo 11 när de landade på månen. Just nu fungerar den bara på just mig men då jag snart släpper programvaran och drivrutinerna som open source så är jag övertygad om att den snart går att tillämpa på hela mänskligheten. Jag ser framför mig ett system inte helt olikt dagens nät av sändare för mobilnätet: Små mottagare som många inte märker överhuvudtaget men som samlar in energin i mänsklighetens negativa reaktioner på det mesta i sin tillvaro.

Det enda problemet som jag inte löst i mina simuleringar är att det finns en stor risk att systemet överbelastas dagar då många har en riktigt dålig dag. Men det är ju antagligen bara en smärre teknisk formalitet och när systemet är fulländat borde man när de globala batterierna är fulladdade på något sätt kunna vända processen och skicka tillbaka positiv energi till människorna. Då skulle vi alla åtminstone vissa dagar får må riktigt bra och kunna hantera vilka motgångar som helst.

Ett svar to “Perpetuum Mobile”

  1. Mats Says:

    Riktigt bra! Vill gärna läsa mer i denna genre! När kommer nästa inlägg? Och var sätter man upp sig på nyhetsbrevet?

Kommentera

